, ,

آشنایی با انواع پارچه ترگال و کجراه

آشنایی با انواع پارچه ترگال و کجراه

پارچه از منسوجاتی است که می‌توان آن را در طیف گسترده‌ای از نام‌ها، جنس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار مشاهده کرد.

یکی از شناخته شده‌ترین پارچه‌هایی که تا به امروز توسط تولیدی‌ها و افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، پارچه ترگال کجراه است.

این نوع پارچه ، پارچه ای مقاوم است که با طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی می‌توان نسبت به خرید آن اقدام کرد.

در ادامه با انواع این نوع پارچه و کاربردهایی که این پارچه دارد، بیشتر آشنا خواهید شد.

پارچه ترگال کجراه چیست؟

پارچه ترگال  کجراه همانطور که از نامش مشخص است، بافتی کجراه با تراکم ۲۸۰ تا ۲۹۰ گرم دارد و به همین دلیل ضخیم‌تر است. این پارچه از نوع تخت بافت به شمار می‌آید که از شبکه منظمی از الیاف در طول و عرض و در هم تنیده شدن آن‌ها با عرض ۱۵۰ سانتی‌متر تشکیل می‌شود. تار و پود این پارچه معمولا از الیاف پلی استر و ویسکوز است و تراکم بافت یا همان وزن این پارچه به صورت استاندارد، تقریبا ۲۴۰ و ۲۹۰ گرم خواهد بود.

الیاف به کار رفته انواع پارچه ترگال کجراه

این پارچه با الیاف متفاوتی تولید شده است که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  1. پلی استر – فلامنت
  2. پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز
  3. فلامنت – فلامنت
  4. ۱۰۰ درصد پنبه 
  5. ۲۰ درصد پنبه – ۸۰ درصد پلی استر
  6. ۳۰ درصد پنبه – ۷۰ درصد پلی استر
  7. ۷۰ درصد پنبه – ۳۰ درصد پلی استر
  8. پلی استر پنبه – فلامنت

کاربردهای پارچه ترگال کجراه

این پارچه با توجه به بافت و ویژگی‌هایی که دارد، برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله کاربردهای آن می‌توان به دوخت لباس کار،‌ فرم مدارس، دستکش، شلوار و … اشاره کرد. دلیل اصلی برای کاربرد پارچه ترگال کجراه آن است که این پارچه از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و پس از شستشوی مکرر دچار رنگ رفتگی و افت کیفیت نمی‌شود.

انواع پارچه ترگال کجراه

همانطور که اشاره شد، پارچه کجراه  با الیاف متفاوتی به بازار عرضه شده است که همین موضوع باعث شده تا انواع مختلفی از این پارچه در دسترس باشد و از هریک از آن‌ها برای مصارف خاصی استفاده شود. انواع پارچه ترگال کجراه عبارتند از:

پارچه ترگال کجراه فلامنتی

پارچه ترگال کجراه فلامنتی، پارچه ای است که از جنس فلامنت – فلامنت، فلامنت – پلی استر پنبه و فلامنت – پلی استر تولید شده باشد. این پارچه از قیمت نسبتا پایینی برخوردار است و به همین دلیلی بیشتر برای دوخت لباس کار تبلیغاتی، دوخت شلوار کردی، آموزش‌های خیاطی و خرجکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پارچه ترگال کجراه پنبه‌ای

پارچه ترگال کجراه پنبه ای پارچه است که وزنی بین ۳۲۰ تا ۴۸۰ گرم دارد. این پارچه به دلیل بافتی که دارد، توسط بسیاری از تولیدی‌ها به منظور دوخت لباس کار برای مشاغلی که با آتش و جرقه سروکار دارند، گزینه بسیار مناسبی است و از آن در صنایع نفت، پتروشیمی، جوشکاری و گاز استفاده می‌شود. 

کارخانه‌های تولید کننده پارچه ترگال کجراه

پارچه ترگال کجراه توسط بسیاری از تولید‌کنندگان و نساجی‌ها در سراسر کشور تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به نساجی رنگین پود، امین بافت، مهنام، نساج بافت، آذر بافت، گلپود و تیک بافت اصفهان اشاره کرد.