پارچه کجراه در چه مواردی کاربرد دارد

کاربرد پارچه کجراه

کاربرد پارچه کجراه

پارچه کجراه یکی از پرکاربرد ترین پارچه های صنعت نساجی است که انواع متفاوتی دارد.

انواع پارچه کجراه کاربرد های گوناگونی دارد که در این مقاله سعی داریم کاربرد انواع پارچه های کجراه را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات انواع پارچه کجراه

پارچه کجراه اصولا باید 280 الی 290 گرم باشد و در عرض 150 سانتیمتر تولید میشود این پارچه رنگبندی متفاوتی دارد.

علت نامگذاری پارچه کجراه بافت این پارچه است که خطوط کج در بافت و ظاهر پارچه ایجاد میشود.

انواع پارچه کجراه

انواع پارچه کجراه بر اساس نوع الیافی که در تولید آن‌ها استفاده شده است، تقسیم بندی می‌شوند:

  • کجراه فلامنت
  • کجراه فیلامنت ویسکوز
  • کجراه کتان

ازبین پارچه های بالا بالا کتان از گرماز بیشتری برخوردار است که هر متر آن حدود 360 گرم است و از پنبه صد در صد تشکیل شده است.

البته در پارچه کتان ممکن است از الیاف پلی استر پنبه نیز به صورت ترکیبی استفاده شود.

مصارف پارچه کجراه

کجراه لباس های فرم مدارس

انواع ترگال و کجراه ویسکوز از بهترین پارچه های مخصوص لباس فرم مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف هستند که کارخانجات نساجی متعددی این پارچه ها را با رنگبندی‌های بسیار متنوع تولید می‌کنند.

کجراه لباس های کار

لباس های پرسنلی و فرم کارکنان ارگان ها و کارخانجات گوناگون از انواع کجراه تهیه می‌شوند که برای چنین مشاغلی از هر سه مدل کجراه متناسب با نوع شغل بهره می‌گیرند. مشاغلی که با آتش یا گرمای زیاد سر و کار دارند، نیازمند پوشاکی هستند که علاوه بر خنک بودن پارچه، از دوام بالایی در برابر دمای بالا برخوردار باشند. برای مثال لباس فرم کارکنان شرکت‌های نفت و گاز، کارکنان پمپ بنزین، مشاغلی همانند جوشکاری و … از پارچه های کتان دوخته می‌شوند.همچنین برای مشاغلی مانند لباس‌های فرم شهرداری، پرسنل کارخانجات و … از انواع کجراه فلامنت و ویسکوز استفاده می‌کنند.

کجراه روپوش پزشکی و پرستاری

روپوش‌های پزشکی و پرستاری یکی دیگر ازمصارف پارچه های ترگال و کجراه هستند که معمولا برای این مشاغل، رنگ سفید آن خریداری و تولید می‌شود.

کجراه شلوار کردی

برای دوخت شلورهای کردی از پارچه کجراه فلامنت و فلامنت ویسکوز بسیار استفاده می شود که دوزندگان اگر قصد خرید کجراه ارزان قیمت را داشته باشند، رنگبندی های متفاوت کجراه فلامنت را تهیه می کنند.

کجراه مانتو و شلوار اداری

کجراه برای دوخت مدل‌های گوناگونی از مانتو و شلوارهای اداری گزینه بسیار ایده آل است و تولید کنندگان پوشاک از رنگبندی‌های گوناگون این پارچه برای تولید این پوشاک بسیار استقبال کرده‌اند. دوام خوب این پارچه باعث رضایت مصرف کنندگان شده است و مانتو و شلوارهای دوخته شده از آن بسیار خوش فرم و رسمی هستند.

کجراه منسوجات بیمارستانی

موارد استفاده انواع کجراه فقط برای دوخت پوشاک نیست! برای مثال دوخت رو تختی‌های هتل، بیمارستان، روپوش های اتاق عمل، منسوجات جراحی و … از جمله کاربردهای کجراه بیمارستانی است که فروش بسیار خوبی در بازار دارند.